Hvad skal der til for at få lavet en tryksag

En tryksags vej fra rå tekstfiler og billeder til færdig layout og grafisk opsat magasin, blad eller folder

– klar til tryk eller online udgivelse

Grafisk design process - Word, billeder og annonce filer

Rå filer: Word dokumenter, billeder, annoncer

Hos HELDINGgrafiker aftales det individuelt med dig som kunde, hvordan dine materialer skal afleveres til de enkelte opgaver. Nogle ønsker at sende det hele samlet, andre at sende materialerne efterhånden som de bliver klar hos redaktøren, skribenter, annoncører og fotografer.

Der kan sendes til HELDINGgrafiker på mail, med Wetransfer, via FTP, Dropbox eller noget helt femte. Det skal være den løsning som passer bedst for dig.

 

Processen for produktion af hæfter, foldere, magasiner og blade – gælder også for langt de fleste andre typer opgaver både til tryk og online

Som grafiker har jeg brug for følgende materialer fra dig:

Tekster
Færdige og korrekturlæste tekster. Fx som word filer.
Få evt. en anden til at læse korrektur, da du ved hvad der skal stå og en udenforstående tit finder ting, som man selv har overset.

Billedmaterialer og illustrationer
Til tryk skal billederne ligge i 300 dpi i 100%. Dvs. billeder der er taget fra nettet, som hovedregel ikke kan bruges i en tryksag.
Har du ikke billeder der kan bruges, kan der oftes findes købebilleder.

Logo
Det er vigtigt at dit logo står flot på tryksagen eller online materialet, derfor skal dette også være i høj opløsning/trykkvalitet.

Annoncer
Indeholder din opgave annoncer kan disse sendes som færdige pdf filer, eller HELDINGgrafiker kan sætte annoncerne op og sende til godkendelse hos annoncøren. Prisen for fremstilling af annoncer er oftest ikke med i prisen for opsætningen af dit magasin – men også dette aftales individuelt alt efter opgavetype.

Rækkefølge / disponering / dommy
Lav gerne en disponering over dine artikler og tekster. Hvor i magasinet ønsker du hovedartikler, notitser og andre tekster.
Denne del kan vi også løse i fællesskab.

Layout af magasin opsætning - Grafisk design process

Layout af to opslag i magasin

Når materialerne er i hus begynder layoutet og den grafiske opsætning af opgaven.

Puslespillet, med at få sider og opslag til at se flotte og indbydende ud, begynder.

Design linje/design guide
Måske har dit firma en fastlagt designlinje der skal følges. Således at alt materiale fra dig fremstår ensartet.
En designlinje for et magasin kan indeholde:
– Hvilke skrifttyper der bliver brugt til overskrifter og brødtekst.
– Placering af tekst, billeder og annoncer i forhold til hinanden.
– Bruger vi 1, 2, 3 eller flere spalter til brødteksten.
– Hvordan skal infobokse se ud osv.

Du behøver ikke have en hel gennemarbejdet design guide, for at få lavet en tryksag.
På mange opgaver bliver den ”opfundet” efterhånden med skelen til de andre materialer du anvender. Fx din hjemmeside, bilreklamer andre tryksager med mere.

HELDINGgrafiker er også klar til at udarbejde en design guide til dig. Som indeholder alt fra logo, valg af farver og skrifttyper. Eksempler på bilreklamer, annoncer med mere.

Korrektur og godkendelse
HELDINGgrafiker sender altid pdf filer til godkendelse hos dig.
Når en tekst er sat op og typograferet (fået de rigtige skrifttyper og størrelser) står den anderledes end i dit worddokument.
Derfor vil man ofte blive opmærksom på slåfejl og evt. steder hvor teksten skulle have været formuleret lidt anderledes.
Dette bruges korrekturfasen til. Ligesom til små ændringer i layout/opsætningen.

Magasin opsætning - LU bladet

To færdige opslag i magasinet LU Bladet

Tryk
Når opgaven er godkendt er vi klar til tryk. Her er det også meget individuelt hvad du som kunde har brug for.
Måske har du selv en aftale med et trykkeri, hvortil HELDINGgrafiker eller du selv skal sende den trykklare pdf fil.
HELDINGgrafiker står også meget gerne for kontakten til trykkeriet.

Mange små opgaver og blade i mindre oplag kan printes hos HELDINGgrafiker.

Sammen får vi produceret tryksager, som du ønsker og har brug for.